Sprawdzone domowe sposoby

Jak zdrowo gotować ?

Przyrządzanie potraw nie bez powodu nazywa się sztuką kulinarną. Od prostego produktu do wybornego, gorącego dania jest jednak daleka droga, na której ginie wiele cennych składników. A przecież wcale nie musi tak być. Dlatego warto wiedzieć, jaki sposób przygotowywania potraw wybrać i jak sprawić, by gotowe danie nie tylko dogadzało zmysłowi smaku, ale także najlepiej służyło naszemu zdrowiu.

Wartość tego, co jemy, może obniżyć każda nieprawidłowo wykonana czynność. Jeśli tak, to po co zadawać sobie tyle trudu? Może lepiej byłoby spożywać dary natury na surowo? Przecież ze wszystkich istot na ziemi tylko ludzie podgrzewają swoje pożywienie. Są jednak ważne powody, dla których robią to tak powszechnie. Przede wszystkim obfitość substancji odżywczych w surowych produktach jest złudna, gdyż nasz organizm nie wszystkie potrafi wykorzystać. Co więcej, niektóre składniki na surowo mogą nawet szkodzić. To dlatego ludzie cierpiący na dolegliwości żołądkowe unikają surowych produktów. A umiejętne postępowanie podczas obróbki kulinarnej pozwoli nam uniknąć strat wartościowych składników, za to żywność stanie się znacznie łatwiej strawna. Obróbka termiczna produktów jest bowiem czymś w rodzaju wstępnego trawienia. "Załatwia" część pracy, jaką musiałby wykonać przewód pokarmowy - żołądek, trzustka, wątroba - i czyni trawienie łatwiejszym. Białko staje się lepiej przyswajalne, błonnik pęcznieje i nie drażni przewodu pokarmowego, niejadalna skrobia ulega rozklejeniu, karmelizuje się i zamienia w dekstryny (smakowita skórka na chlebie i ciastach). Wysoka temperatura obkurcza produkty, dzięki czemu w mniejszej masie otrzymujemy więcej składników odżywczych. Niszczy przy tym bakterie gnilne i inne chorobotwórcze mikroorganizmy.

Lekarze od dawna podkreślają: "jesteś tym, co jesz". Naukowcy podsuwają wciąż nowe dowody na to, że odpowiedni, dobrze przygotowywany pokarm może nie tylko zapobiegać wielu poważnym chorobom, ale także je leczyć.

W jaki sposób zapobiegać stratom witamin

  • Półprodukty z mięsa i ryb obrabiać tuż przed ich przyrządzaniem, w jak najniższej temperaturze, co zapobiegnie rozkładowi witamin z grupy B i ograniczy rozwój bakterii.
  • Owoce i warzywa szybko rozdrabniać przed samym przyrządzaniem, nie moczyć ich, a surówki od razu doprawić (olejem lub majonezem) i przykryć.
  • Gotować w małej ilości wody, wrzucając na wrzątek.
  • Grubiej obierać warzywa i owoce, których pochodzenia nie znamy - jest bezpieczniejsze, choć pozbawia sporej części witamin, których najwięcej znajduje się pod skórką.