Sprawdzone domowe sposoby

Warzywa

Warzywa i jarzyny

  • Warzywa dłużej zachowują świeżość, gdy umieścimy je w kamionkowym naczyniu, przykryjemy wilgotnym płótnem i postawimy w chłodnym miejscu.
  • Warzywa twarde, używane do sałatek, siekamy drobniej, natomiast miękkie i owoce, dzielimy na większe cząstki.
  • Włoszczyznę należy kroić dość grubo. Drobniutko posiekana traci swój aromat i zaczyna smakować jak trawa.
  • Przed pokrojeniem włoszczyzny powinno się ją zwilżyć wodą, w ten sposób unikniemy zabarwienia drewna.
  • Pamiętamy, że wszelkie noże, szatkownice, tarki muszą być wykonane z nierdzewnej stali.
  • Sałatki będą łatwiej strawne i mniej kaloryczne, gdy zamiast majonezu dodamy do nich kefir lub jogurt.
  • Sałatka jarzynowa zyskuje na smaku, gdy dodamy do niej łyżkę utartego chrzanu.
  • Żelazo zawarte w warzywach ułatwia wchłanianie tego, które znajduje się w mięsie.
  • Ocet spirytusowy niszczy żelazo, któremu nie szkodzi ocet winny.
  • Witamina C ułatwia przyswajanie przez organizm żelaza znajdującego się w warzywach. Warto więc surówki doprawić sokiem z cytryny.
  • Warzywa przed obraniem starannie myjemy, najlepiej pod zimną, bieżącą wodą. Buraczki, marchew, selery szorujemy dokładnie, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia. Obierając warzywa umyte raniej brudzimy i niszczymy ręce.
  • Warzywa korzeniowe po umyciu cieniutko obieramy, nie zapominając, że bezpośrednio pod skórką znajduje się najwięcej witamin i soli mineralnych.
  • Warzyw ani jarzyn nie moczymy w wodzie, gdyż, moczone, tracą wiele cennych składników odżywczych. Bezpośrednio przed gotowaniem należy dokładnie je umyć i opłukać w zimnej wodzie.
  • Ugotowanych warzyw również nie przetrzymujemy w wodzie, w której były gotowane, bo stają się wodniste i niesmaczne. W wywarze można przechowywać niezbyt długo tylko kalafior.
  • Jarzyny nie stracą wartości odżywczych, jeśli nie będziemy ich gotować z dnia na dzień.
  • Jarzyny tracą nawet do 70% witamin, jeśli gotujemy je w osobnej wodzie. Solimy je więc, gdy są już miękkie.
  • Jak najkrótsze gotowanie jarzyn chroni je przed utratą witamin. Jarzyny takie jak: kalafior, szparagi i pory należy gotować bez przykrycia. Pod przykryciem powinno się gotować marchew, ziemniaki, buraczki, seler i pietruszkę.
  • Komponując surówki zawsze starajmy się aby warzywa bogate w witaminę C, uzupełniały te, które mają dużo witaminy A.
  • Warzywa bogate w witaminę A: dynia, szpinak, sałata, papryka, jarmuż, marchewka, zielony groszek, koperek, szczypiorek.
  • Warzywa bogate w witaminę C: nać pietruszki, papryka, brokuły, kalafiory, wszelkie odmiany kapusty.
  • Warzywa bogate w inne witaminy: rzodkiewka, rzepa, cebula, selery, kabaczki, ogórki.
  • Dwie kostki cukru dodane do wody, w której gotuje się jarzyny, poprawią ich smak.
  • Warzywa do sałatek czy do innego przeznaczenia, gotujemy w "mundurkach", a dopiero potem obieramy.
  • Warzywa strączkowe należy solić dopiero po ugotowaniu, w przeciwnym razie pozostaną twarde.
  • Warzywa liściaste: szpinak, sałatę a także szczypiorek starannie płuczemy, ale tak, aby ich nie pognieść.
  • Warzywa takie jak: pietruszka, marchew, por, szczypiorek i koper jesienią, gdy jest ich pod dostatkiem, należy drobno pokroić i ususzyć w letnim piekarniku. Zimą mogą zastąpić świeże.
  • Świeże warzywa liściaste (zielona sałata, szpinak, szczaw) można przechowywać nie dłużej niż 2-3 dni. W suchym miejscu szybko więdną, w wilgotnym pleśnieją. Najodpowiedniejsze warunki przechowywania to: temperatura 0°C, wilgotność pomieszczenia 85-90% i ścisłe ułożenie. Warzywa należy przechowywać w ciemnym miejscu.
  • Zieloną pietruszkę i koper można przechowywać przez kilka dni, jeśli umieścimy je w szczelnie przykrytym naczyniu, przy czym zieleń i naczynie powinno być suche.
  • Warzywa takie jak: zielony groszek, kalafior, fasolka szparagowa, brukselka, szpinak, kalarepa, papryka, przed zamrożeniem należy poddać blanszowaniu.
  • Warzywa kupujemy świeże i nie zwiędnięte. Po opłukaniu wkładamy je do foliowego woreczka i umieszczamy na najniższej półce lodówki.
  • Warzywa przeznaczone do zamrożenia, po obgotowaniu, zahartowaniu w zimnej wodzie i odsączeniu, wkładamy do woreczków foliowych.
  • Zamrożone warzywa (zielony groszek, pomidory, mieszanki warzywne) wrzucamy nie rozmrożone do wrzącej wody.




Kategorie: