Sprawdzone domowe sposoby

Smażenie

Lubimy smażone potrawy - to prawda znana od dawna. Na powierzchni tworzy się aromatyczna skórka, która zapobiega wyciekaniu soku, bogatego w białka i inne cenne składniki, dzięki czemu nabierają specyficznego, doskonałego smaku. Niestety, przesiąkają tłuszczem, więc dania smażone, a szczególnie panierowane, należą do najciężej strawnych i długo zalegają w żołądku. Duże znaczenie ma sposób smażenia. Nie kładziemy potraw na zimną patelnię. Tłuszcz musi być mocno rozgrzany, ale nie przyrumieniony (nie powinien "dymić"), wtedy produkt nie będzie przywierał. Smażymy na silnym ogniu (około 250°C), potem ogień zmniejszamy i dosmażamy. Bardzo niezdrowe są dania nadmiernie zrumienione i przypalone - powstaje wówczas szkodliwy związek o brunatnym zabarwieniu, oporny na działanie soków trawiennych. Po usmażeniu każdej porcji zmieniamy tłuszcz i nigdy nie dodajemy zimnego w trakcie smażenia. Tłuszczu zawsze należy używać z umiarem. Pomaga w tym odpowiednio dobrana patelnia: z grubym dnem, powlekana teflonem lub o groszkowanym dnie. Jedyny dopuszczany przez dietetyków sposób to smażenie bez tłuszczu, a ściślej - na rozgrzanej do 200°C patelni, pokrytej cieniutką warstewką oleju. W ten sposób smażymy wysokogatunkowe, pokrojone w cienkie plastry mięso (po 4 minuty z każdej strony). Stosunkowo zdrową metodą jest również smażenie rodem z azjatyckiej kuchni - w woku, głębokim chińskim rondlu. Rozdrobnione produkty wrzucamy na rozgrzany olej na 3-5 minut i cały czas mieszamy. Smażone w ten sposób mięso i warzywa są smaczne i chrupiące, zachowują kolor oraz naturalny smak.

Wybór odpowiedniego tłuszczu do smażenia

Do smażenia możemy używać smalcu, słoniny, frytury (czyli topionego łoju) oraz utwardzonego tłuszczu roślinnego o wysokiej temperaturze rozkładu (np. Planta). Nadają się do tego również niektóre oleje, zawierające mało nienasyconych kwasów tłuszczowych, np. bezerukowy olej rzepakowy, kuchenna oliwa z oliwek i specjalne oleje do smażenia, co jest zaznaczone na ich opakowaniu. Do dłuższego smażenia nie używajmy masła zwyktego, roślinnego ani margaryn miękkich. Szybko się rozkładają i przypalają, nadając potrawie nieprzyjemny smak oraz niemiły zapach. Taka potrawa staje się ciężko strawna, w dodatku giną występujące w tych tłuszczach witaminy A i D. Można na nich smażyć tylko jajka, gdyż ścinają się one już w temp. 60°C.




Pokrewne tematy: