Sprawdzone domowe sposoby

Co jeść, ale i jak jeść

Dla większości osób jedzenie stanowi dużą przyjemność. Można więc z całą pewnością stwierdzić, że im większą przyjemność sprawia komuś dogadzanie podniebieniu i napełnianie żołądka, tym jego obwód w talii jest większy. Dla wielu jedzenie jest niemal relaksem, niektórzy wręcz rozładowują przykrości i zdenerwowanie przy stole. Jak zachować umiar? Przede wszystkim opierając się na zasadach żywienia dbając o odpowiedni dobór i jakość posiłków, nieco inaczej traktując obżartuchów, a inaczej niejadków. Przekonamy się z czasem, że przyjemność jedzenia nie musi być związana z przejadaniem się. Można zjeść nawet dużo, ale niskokalorycznych potraw - a więc i wilk będzie syty, i owca cała. Jarzyny, surówki i inne małokaloryczne potrawy mogą nasycić (jeżeli to uczucie jest nam potrzebne), ale nie obciążają organizmu nadmiarem kalorii. Posiłek powinno się kończyć z uczuciem niedosytu. Uczucie sytości czy przesytu po posiłku to znak, że zjedliśmy za dużo.

Ważne jest nie tylko co i ile, ale też jak jemy. Osoby samotne, albo niechętnie pracujące w kuchni, często odżywiają się byle jak. Ot, po prostu, aby zaspokoić głód. Często bywa jajecznica, gorąca parówka, gotowy makaron, jakieś kanapki i herbata. Słowem - menu fatalne, które prędzej czy później odbije się na zdrowiu i samopoczuciu.

Pamiętajmy, że ważna jest nie tylko wartość posiłków, czyli ich treść, ale też sposób przyrządzania, regularność i pewna ceremonia przy ich spożywaniu. Nie można konsumować "w biegu" albo wykonując równocześnie inną czynność. Spożywaniu posiłków powinien towarzyszyć pewien komfort: przyjemne otoczenie, ładnie nakryty stół, apetycznie podane, urozmaicone kolorystycznie potrawy. Nie są to sprawy nieosiągalne. Potrzeba tylko trochę wiedzy, dobrych chęci, wprawy, doświadczenia.

W rozdziale tym poświęcimy sporo miejsca na różne kulinarne rady, porady i przykłady, pomysły i "wariacje", dotyczące komponowania atrakcyjnych i wartościowych dań, przyrządzanych w prosty sposób z tanich produktów. Nie będą to może propozycje odkrywcze, ale na pewno udowodnią, że mając tylko podstawową wiedzę z dziedziny kulinarnej, ale za to wiele inwencji, no i dobrych chęci można zdziałać cuda. Kulinarne naturalnie. A wszystko pod hasłem: "Smacznie, zdrowo, niedrogo - i szybko".